Bild på konstnären Chuyia Chia i svarta kläder som klipper vetegräs.

Intervju med Chuyia Chia

Konstnären Chuyia Chia är aktuell med utställningen Man and Land på Konstmuseet i Skövde Kulturhus. Inför arbetet med utställningen, som öppnade 15 oktober ställde intendenten Mette Muhli några frågor till henne.

Hej Chuyia, vem är du?

Tack för inbjudan till denna intervju! Jag heter Chuyia Chia och jag kommer från Malaysia. Trots att jag flyttat en del inom landet är det de 13-14 åren av min barndom i fiskebyn Sekinchan som på senare tid inspirerat mig väldigt mycket i min konstnärliga process och skapat min känsla av nostalgi till jorden och naturen. Mina farföräldrar emigrerade från södra Kina till Malaysia, jag tillhör tredje generationen och jag växte upp i Malaysia. Jag flyttade till Singapore på 90-talet. Jag träffade Joakim Stampe och flyttade sedan till Sverige under 2000-talet. Eftersom jag har flyttat runt mycket av olika anledningar kan jag likna mig själv vid en flytande växt, eller kokosnöt, som kan rota sig var som helst och passa in. Vilket då och då får mig att tänka på hur kraftfulla rötter är som kan växa nästan var som helst och sträcka sig långt. (konstnären ler)

Berätta lite om ditt arbete med utställningen på Konstmuseet i Skövde!

Grundidén med min utställning Man and Land på Konstmuseet är att få oss att tänka om kring människans relation till vår miljö, såsom marken, jorden, naturen - den miljö som förser oss med luft, mat och resurser som vi en gång lärt oss att använda och överleva av. Med tiden har mänskligheten utvecklats, civiliserats och vi har erövrat marken och utnyttjat den. I vår tid syns mer medvetenhet och oro kring vad som händer med jorden och vår mark.

Utställningen består av fyra delar med teman som förhåller sig till varandra. Jag önskar att besökaren ska möta utställningen likt hur en lyssnar till en berättelse som utvecklar sig.

The Garden består av en vetegräslabyrint med en form lånad från en av alla nyupptäckta ungefär 3500 år gamla geoglyfer i Amazonas som vittnar om att regnskogen kanske inte är så opåverkad av människan som vi tidigare trott. Vetegräset, en kulturväxt med mytomspunna hälsoeffekter, kommer under utställningens gång både hinna slå rot, växa och gulna. Till slut kommer det bli lika torrt som mattan av vetegräs som reser sig från golvet i labyrintens mitt och vars rotsystem bildar det över 3000 år gamla kinesiska tecknet för plog och kultivering.

Leek Warriors står sju krigare vakt och skyddar trädgården nedanför. Deras rustningar är gjorda av purjolök, stickade, virkade, vävda och sydda i olika tekniker, några nya och andra uråldriga. Istället för vapen bär de spadar, redo att kultivera snarare än förgöra. Purjolöken är en gammal kulturväxt och har ett starkt symbolvärde som krydda och som mat med goda hälsoegenskaper, men som konstnärsmaterial blir den både skör, svårarbetad och bräcklig, lite som livet självt.

The Laboratory visas föremål och dokumentation från tidigare performanceverk där Chuyia Chia har kommenterat den samtida forskningens relation till mat och framförallt kontroverserna kring genmanipulation av grödor, här med fokus på några av våra viktigaste baslivsmedel, ris och sojabönor.  

Nostalgia bjuds besökare in att på stenar skriva meddelanden med sina reflektioner och tankar kring utställningen. Sten är ett material som människan i alla tider använt både för att forma landskapet och för att kommunicera med andra. Här finns även tankar från besökare till verket What is your time? insamlade 2014 i Göteborg och Buenos Aires. I bakgrunden visas två nya videoverk där Chuyia Chia blickar bakåt, till barndomens minnen av att springa barfota på risfälten och där hon reflekterar över vad som fick henne att bli den hon är idag.

Vad ser du mest fram emot med din utställning i Skövde?

Jag ser fram emot utställningen i sin helhet. Även om jag spenderat mest tid med The Garden, eftersom jag skapat trädgården från sådd, relaterar ju alla delar till varandra. De har snurrat runt i mitt huvud om och om igen. Jag är så spänd på hur det kommer att se ut! Kommer det visuellt verkligen att stämma överens med hur jag föreställt mig att det ska se ut?

Utställningen pågår till 23 mars 2021. Mer information och öppettider finns på Konstmuseets sida.