Konstmuseet i Skövde är inte riktigt som de flesta andra konstmuseer. Visst, vi förhåller oss till konsthistorien och dess kanon och samlar och visar relevant modern och samtida konst. Men samtidigt tittar vi på dessa konstnärliga kanon med normkritisk blick – vilka konstnärer finns inte med i historieböckerna och varför? Detta normkritiska arbete har lett oss på många spännande vägar genom åren.
Vi har nu en unik samling där drygt två tredjedelar av vår samling består av verk av en handfull kvinnliga konstnärer. Deras konstnärliga gärning och levnadsöden berättar om mycket mer än bara konstens utveckling de senaste drygt 100 åren. Genom våra samlingar med Elli Hemberg och Ester Henning, två konstnärer födda i slutet av 1800-talet, får vi en inblick i modernismens tidevarv. Vi får även ökad förståelse för hur det var att vara kvinna och konstnärer i en tid när klassamhället var norm och kvinnors rättigheter var allt annat än jämlika mannens. Christine Wallers samling synliggör hur konstvärlden än i dag kretsar kring så mycket mer än bara konstnärlig kvalitet. Genom vår samling med verk och dagböcker av Anna Sjödahl kan vi följa miljörörelsens och feminismens intåg, både i svensk konst, politik och offentliga medvetande under 1960- och 70-tal. I denna omvälvande tid, tvärs över Atlanten, rörde sig den amerikanska konstnären, aktivisten och skribenten Linda Stein, som är vårt femte och senaste tillskott i samlingen. Genom Linda Steins konst får vi inte bara en internationell röst för jämställdhet och kvinnors lika värde utan även en högst personlig inblick i HBTQ-rörelsens framväxt och kampen för rätten att vara sig själv.
Konstmuseet har ytterligare ett våningsplan där du kan möta betydligt fler kvinnliga konstnärer än de fem som presenteras på museets plan ett. Går det att se om ett verk är gjort av en kvinna eller man? Berättar kvinnor om andra saker än män? Avslöjar tekniken konstnärens kön? Kameran har förändrat förutsättningarna för konst flera gånger genom historien. Först öppnades en värld där intryck och uttryck genom färg och form fick större utrymme, ett träd kunde plötsligt vara blått och det kunde kännas som en explosion av färg och form genom måleriet, konsten blev då modern eller fri. Sen på 80-talet kom fotografiet in på konstmuseerna, insikten om att fotografiet inte bara var representation av sanning hade slagit igenom. När foto blev konst öppnade det också dörren för många kvinnliga konstnärer, vad tror du det beror på?
Så passa på att komma till museet och hitta ytterligare konstnärskap som gör att du kan nämna betydligt fler än bara fem kvinnliga konstnärer.
Kan du nämna fem kvinnliga konstnärer?
Sedan 2016 har National Museum of Women in the Arts (NMWA) ställt den här frågan på sociala medier varje mars under Women's History Month. Med hjälp av hashtaggen #5WomenArtists uppmärksammar kampanjen det faktum att kvinnor inte har behandlats lika i konstvärlden, och att de fortfarande är dramatiskt underrepresenterade och undervärderade på museer, gallerier och auktionshus.