Yulia Kostereva och Yuriy Kruchaks konstnärliga praktik karakteriseras som deltagande konst. Konstnärerna fokuserar inte på att skapa föremål som kan ställas ut i en vit kub. Istället betraktar de konsten som ett utrymme, och en uppsättning instrument för social interaktion och stödjande gemenskaper. Deras arbete går bortom individuell konstpraktik. 1999 skapade de konstplattformen Open Place, vars verksamhet är inriktad på att bygga länkar mellan olika sociala, professionella grupper och kunskapspraktiker. Konstnärernas positionering som igångsättare och moderatorer av sociala processer genom kulturella och aktivistiska praktiker, såväl som deras förståelse för idén om ömsesidigt beroende, utgör bakgrunden till den interaktiva installationen «All That's Solid Melts into Air» som designats speciellt för projektet "Sense of Safety" i den Ukrainska staden Charkiv.
«All That's Solid Melts into Air» belyser sammanlänkningen av olika geografiska sammanhang, expanderar Charkivs räckvidd globalt och integrerar andra geografier i Charkiv. Konstverket består av små fläktar placerade på kulturinstitutioner världen över. Varje fläkt är ansluten till en central stor fläkt i YermilovCentre, Charkiv. När någon andas på en liten fläkt på valfri partnerplats börjar den stora Charkiv-fläkten snurra. Ju fler av de små fläktarna som aktiveras globalt, desto snabbare roterar den stora fläkten i Charkiv. Detta interaktiva konstverk symboliserar den kollektiva ansträngningen och solidariteten mellan olika samhällen, och visar hur individuella handlingar bidrar till en större rörelse. Luften till och från fläktens blad blir här en metafor för de osynliga kopplingarna mellan olika samhällen och sammanhang, osynliga men väsentliga för att skapa och upprätthålla säkerhet som en kollektiv infrastruktur.
Sense of Safety är ett internationellt konstprojekt som belyser kärnutställningen med samma namn i YermilovCentre i Charkiv, Ukraina, omgivna av ett öppet nätverk av tvärinstitutionella förenade som "Solidaritetsbroar" - Bridges of Solidarity.
Utställningen Sense of Safety är uppbyggd kring ambivalensen i säkerhetsbegreppet, som har omdefinierats på djupet av kriget. Den berör också tanken att säkerhet inte bara förstås som en känsla, utan framför allt som en infrastruktur för vård, kommunikation, som en säker plats, stödd av utsatta kroppar, av människors, samhällens och institutioners insatser. Säkerhetens ambivalens bryts genom idéerna om posttraumatisk inväxt och önskan om rutinmässiga handlingar som trygghet.
Bridges of Solidarity: En av de huvudsakliga konceptuella delarna i projektet är idén om ömsesidigt beroende och ömsesidig förbindelse, som förkroppsligas i omformningens mer experimentella delar som sammanlänkar Charkiv med andra geografiska platser i och utanför Charkiv. Genom att främja dessa solidaritetsgester belyser utställningsprojektet Charkiv som en del av världsarvet. Charkiv är konstens, vetenskapens och teknikens stad med Nobelpristagare som fysikern Lev Landau, biologen Ilya Mechnikov och ekonomen Semen Kuznets, avantgardekonstnärerna Borys Kosarev och Vasyl Yermilov, Hasselblad-pristagaren Boris Mikhailov, Oscarsvinnaren Mstyslav Chernov med flera från avantgardistisk tanke till den banbrytande fysik, avgörande för arbetet med partikelacceleratorn i Cern och trots kriget fortsätter Charkiv att vara en viktig stad och en plats där kampen för demokratiska värderingar sker i realtid.
Titta online: https://safety.antiwarcoalition.art/
In english
Yulia Kostereva and Yuriy Kruchak's artistic practice is characterized as participatory art. The artists do not focus on creating objects that can be exhibited in a 'white cube' but consider art as a space and a set of instruments for social interaction and supporting communities. Their work goes beyond individual practices. In 1999, they created the art platform called Open Place, whose activities are directed towards building links between different social and professional groups along various practices of knowledge. The artists' positioning as connectors or moderators of social processes through cultural and activist practices, as well as their understanding of the idea of interdependence, forms the background of the interactive installation «All That's Solid Melts into Air» which was designed particularly for the «Sense of Safety» project. «All That's Solid Melts into Air» highlights the interconnectedness of various geographical contexts, expanding Kharkiv's outreach globally and integrating other geographies into Kharkiv. The artwork comprises small rotors placed in cultural institutions worldwide (for example, Skövde Art Museum in Sweden). Each rotor is connected to a central large fan in the YermilovCentre, Kharkiv. When someone breathes on a small fan in any partner location, the large Kharkiv ventilator starts spinning. The more of the small fans are activated globally, the faster the central ventilator rotates. This interactive artwork symbolizes the collective effort and solidarity among different communities, showing how individual actions contribute to a larger movement. The air here provides a metaphor for the invisible connections between different communities and contexts, which are unseen but essential for the creation and maintenance of safety as a collective infrastructure.
Sense of Safety is an international art project highlighting the core exhibition of the same name in the YermilovCentre in Kharkiv, Ukraine surrounded by an open network of cross-institutional events united as a Bridges of Solidarity.
The exhibition Sense of Safety is built around the ambivalence of the concept of safety, which has been profoundly redefined by the war. It also touches upon the idea that safety is understood not only as a feeling, but above all as an infrastructure of care, communication as a safe place, supported by vulnerable bodies, by the efforts of people, communities, and institutions. The ambivalence of safety is broken through the ideas of post-traumatic in-growth and the desire for routine actions as safe-gaining.
Bridges of Solidarity: One of the main conceptual axes of the project is the idea of interdependence and mutual connectedness, which is embodied in the re-imagining of the exhibition as a medium through experimentation, expanded forms pulling Kharkiv outwards and other geographical locations into Kharkiv. By fostering these gestures of solidarity, the project reintroduces Kharkiv as part of the world heritage. It is the city of arts, science, and technology with Nobel Prize winners physicist Lev Landau, biologist Ilya Mechnikov and economist Semen Kuznets, avant-garde artists Borys Kosarev and Vasyl Yermilov, Hasselblad Award Winner Boris Mikhailov, Oscar Winner Mstyslav Chernov among others. And still Kharkiv continues to be a grand city — from avant-garde thought to the cutting-edge physics essential for the Large Hadron Collider, it is a place where the fight for democratic values is happening in real-time.
Online platform: https://safety.antiwarcoalition.art/