Karin Kannisova Jonsson har i flera tidigare projekt lyft fram de osynliga kvinnorna bakom berömda män, både verkliga och fiktiva. Hennes intresse för maktförskjutningar, identitet och det som förenar och skiljer oss åt som människor har varit ett återkommande tema ända sedan studieåren på HDK Textil Konst 1994-2000. I hennes verk och installationer spelar berättelsen en central roll, men samtidigt lämnas utrymme för besökarnas egna tolkningar, ofta i form av små luckor, mellanrum och utrop. Små detaljer kan gömma sig på oväntade ställen och utgör metaforer i samma tradition som sagornas. Titeln på utställningen är hämtad från nationaleposet Fritiofs Saga, skriven av Esaias Tegnér på 1820-talet. Projektet var vid starten 2021 i konstnärens version en moderniserad form av strofen om Ingeborg, den sköna mön och föremålet för Fritiofs längtan som förevigades i en enda vers. Under de tre år som förflutit har Ingeborg sakta förändrats i takt med omvärlden och hennes klagan omfattar nu både universella dilemman och det djupt personliga. Konstnären har tagit skepnaden av Ingeborg för att försöka förstå och leva vidare i en föränderlig värld där hoten kommer både utifrån och inifrån.
Foto: Karin Kannisova Jonsson