Årskurs 1

Musikal

Vad kommer eleverna möta:

”Dansa en bok” – ca 45 min ljudsaga

Bok: Gränsen som skriven av Maria Nilsson Thore

Plats: i klassrum eller besök på Kulturskolan (vid besök bekostar skolan bussen)

I detta moment kommer eleverna få följa med på en inspelad ljudsaga och med kroppen gestalta sagans innehåll tillsammans med musikalpedagog från Skövde kulturskola. Eleverna tågar in gemensamt med pedagogen när sagan startar. Därefter görs det musikaliska pauser under den inlästa sagans gång. Under de musikaliska pauserna kommer barnen tillsammans få gestalta/dansa/dramatisera olika saker. Exempelvis känslor hos huvudpersonen, miljöer, händelser och relationer i sagan.

Ni kan läsa  mer om ”dansa en bok” här: https://www.dansaenbok.se/ 

Meddela om det finns särskilda behov i klassen så kan vi tillsammans diskutera ett passande upplägg för just din grupp.

Var:
Ni kan välja att besöka Kulturfabriken eller att musikalpedagogen kommer till er. 
Om ni väljer att åka till Kulturfabriken så står ni för eventuella resekostnader. 

Vid besök i skolan så behövs ett rum med golvet fritt (bänkar kan ställas vid sidan) och en ljudanläggning som kan kopplas till dator/ipad/telefon eller liknande.

Information om bokning:

Bokningsbara tillfällen: Måndag och Fredag: 9.00-14.00

Bokning sker via formuläret som du hittar  ---> här!

Anpassad grundskola
Samma material kan användas, gestaltningarna utgår ifrån elevernas förutsättningar.

Att arbeta vidare med i skolan
Läsa berättelsen igen samt diskussioner/samtal/pyssel/måla: Vad är en gräns? Hur känns den? Hur ser den ut? Vad händer om man går över gränsen? Hur känns det? Varför behövs gränser? Vem sätter gränser? Har vi alla en gräns för något?

Koppling till styrdokument (urval):
Centralt innehåll:
Musik

  • Imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument.
  • Associationer i form av tankar, känslor och inre bilder som uppkommer genom
  • Gestaltning av sånger och berättelser med ljud, rytmer och rörelser, musikupplevelser.

Svenska

  • Skönlitteratur för barn från olika tider och skilda delar av världen. Sånger, muntligt berättande, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och my­ter. Texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
  • Några skönlitterärt betydelsefulla barnboksförfattare och illustratörer.