Årskurs 1

Musikal

Vad kommer eleverna möta:

”Dansa en bok” – ca 30-45 min

Vad:

Kulturskolans musikalpedagog väljer och tar med en bilderbok . Ni behöver inte ha arbetat med boken innan.

Vi samlas i en ring på golvet och den valda berättelsen läsas upp (i etapper) av kulturskolans pedagog. Efter högläsningsdelarna sker diskussioner med eleverna om bokens innehåll samt hur vi kroppsligt/fysiskt/röstligt kan gestalta berättelsens innehåll tillsammans. Därefter gestaltar vi detta med bakgrundsmusik mellan 2-10 min/gestaltning. Gestaltningarna kan innehålla känslor hos huvudpersonen, miljöer, händelser och relationer i sagan. Detta gör vi för att levandegöra berättelsen, stärka begreppskunskapen samt ge eleverna möjlighet att uttrycka sig på ett kreativt sätt.

Ni kan läsa mer om ”dansa en bok” här: https://www.dansaenbok.se/ 

Meddela om det finns särskilda behov i klassen så kan vi tillsammans diskutera ett passande upplägg för just din grupp.
För elever i anpassad grundskola kan samma metod användas då gestaltningarna utgår ifrån elevernas förutsättningar.

Hur många?

10-15 elever + deltagande klasslärare är att rekommendera. Fungerar inte det så utför vi aktiviteten i helklass (fråga föregående års årskurs 1 lärare)

Var

Musikalpedagogen kommer till er skola under en förmiddag.

Bokning

Kulturskolans musikalpedagog kommer att kontakta respektive skola för bokning av besök under läsåret 2025/2026.
 

Att arbeta vidare med i skolan
Läsa berättelsen igen samt diskussioner/samtal/pyssel/måla/skriva eller upprepa/bygg på gestaltningarna som vi utförde.

Koppling till styrdokument (urval):
Centralt innehåll:
Musik

  • Imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument.
  • Associationer i form av tankar, känslor och inre bilder som uppkommer genom
  • Gestaltning av sånger och berättelser med ljud, rytmer och rörelser, musikupplevelser.

Svenska

  • Skönlitteratur för barn från olika tider och skilda delar av världen. Sånger, muntligt berättande, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och my­ter. Texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
  • Några skönlitterärt betydelsefulla barnboksförfattare och illustratörer.