Årskurs 1

Musikal

Vad kommer eleverna möta:

”Dansa en bok” – ca 30-45 min

Vad:

Kulturskolans musikalpedagog väljer och tar med en bilderbok . Ni behöver inte ha arbetat med boken innan.

Vi samlas i en ring på golvet och den valda berättelsen läsas upp (i etapper) av kulturskolans pedagog. Efter högläsningsdelarna sker diskussioner med eleverna om hur vi kroppsligt/fysiskt/röstligt kan gestalta berättelsens innehåll tillsammans. Därefter gestaltar vi detta med bakgrundsmusik mellan 2-10 min/gestaltning. Gestaltningarna kan innehålla känslor hos huvudpersonen, miljöer, händelser och relationer i sagan. Detta gör vi för att levandegöra berättelsen, stärka begreppskunskapen samt ge eleverna möjlighet att uttrycka sig på ett kreativt sätt.

Ni kan läsa mer om ”dansa en bok” här: https://www.dansaenbok.se/ 

Meddela om det finns särskilda behov i klassen så kan vi tillsammans diskutera ett passande upplägg för just din grupp.

Hur många?

10-15 elever + deltagande klasslärare är att rekommendera.

Var:
Ni kan välja att besöka Kulturfabriken eller att musikalpedagogen kommer till er. 

Bokning av buss
Om skolan är berättigad bussresa så tillkommer ingen kostnad för skolan.
Om skolan inte är berättigad men ni väljer att boka buss ändå får eran skola stå för kostnaden. 

Skolor som är berättigad buss till det här trappsteget är Billingsdalsskolan, Eriksdalsskolan, Frösve skola, Heneskolan,  Lerdala skola, Lundenskolan, Rydskolan, Sventorps skola, Svärtagårdsskolan, Tidanskolan, Timmersdala skola, Trädgårdsstadens skola, Värings skola, Värsåsskola.

1. Skolan bokar buss. 
2. Om skolan är berättigad buss betalas fakturan av SBU. 
Kulturombudet på skolan har information om vilken referens som ska uppges. 

Vid besök i skolan så behövs ett rum med golvet fritt (bänkar kan ställas vid sidan), en ljudanläggning samt eventuellt en projektor som kan kopplas till dator/ipad/telefon eller liknande.

Information om bokning:

Bokningsbara tillfällen: Måndag och Fredag: 9.00-14.00 – Boka snarast!

Bokning sker via formuläret som du hittar  ---> här!

Anpassad grundskola
Samma metod kan användas, gestaltningarna utgår ifrån elevernas förutsättningar.

Att arbeta vidare med i skolan
Läsa berättelsen igen samt diskussioner/samtal/pyssel/måla/skriva eller upprepa/bygg på gestaltningarna som vi utförde.

Koppling till styrdokument (urval):
Centralt innehåll:
Musik

  • Imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument.
  • Associationer i form av tankar, känslor och inre bilder som uppkommer genom
  • Gestaltning av sånger och berättelser med ljud, rytmer och rörelser, musikupplevelser.

Svenska

  • Skönlitteratur för barn från olika tider och skilda delar av världen. Sånger, muntligt berättande, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och my­ter. Texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
  • Några skönlitterärt betydelsefulla barnboksförfattare och illustratörer.