Årskurs 1

Musikal

Vad kommer eleverna möta:

”Dansa en bok” – ca 30-45 min

Vad:

Bok: Valfri BILDERBOK. Med fördel en bok som eleverna redan läst/ska läsa/läser eller på andra sätt vill arbeta med. Viktigt att det finns bilder i boken som vi kan hämta inspiration från tillsammans med eleverna.

Tips: Har ni inget bokförslag så kan vi använda ”Gränsen”, som är skriven av Maria Nilsson Thore.

I detta moment tågar först in gemensamt med pedagogen i en ”följa john”. Därefter samlas vi i en ring på golvet och den valda berättelsen läsas upp (i etapper) av kulturskolans pedagog. Efter högläsningsdelarna sker diskussioner med eleverna om hur vi kroppsligt/fysiskt/röstligt kan gestalta berättelsens innehåll tillsammans. Därefter gestaltar vi detta med bakgrundsmusik mellan 2-10 min/gestaltning. Gestaltningarna kan innehålla känslor hos huvudpersonen, miljöer, händelser och relationer i sagan. Detta gör vi för att levandegöra berättelsen, stärka begreppskunskapen samt ge eleverna möjlighet att uttrycka sig på ett kreativt sätt.

Ni kan läsa mer om ”dansa en bok” här: https://www.dansaenbok.se/ 

Meddela om det finns särskilda behov i klassen så kan vi tillsammans diskutera ett passande upplägg för just din grupp.

Hur många?

10-15 elever + klasslärare är att rekommendera.

Var:
Ni kan välja att besöka Kulturfabriken eller att musikalpedagogen kommer till er. 
Om ni väljer att åka till Kulturfabriken så står ni för eventuella resekostnader. 

Vid besök i skolan så behövs ett rum med golvet fritt (bänkar kan ställas vid sidan), en ljudanläggning samt eventuellt en projektor som kan kopplas till dator/ipad/telefon eller liknande.

Information om bokning:

Bokningsbara tillfällen: Måndag och Fredag: 9.00-14.00 – Boka snarast!

Bokning sker via formuläret som du hittar  ---> här!

Anpassad grundskola
Samma metod kan användas, gestaltningarna utgår ifrån elevernas förutsättningar.

Att arbeta vidare med i skolan
Läsa berättelsen igen samt diskussioner/samtal/pyssel/måla/skriva eller upprepa/bygg på gestaltningarna som vi utförde.

Koppling till styrdokument (urval):
Centralt innehåll:
Musik

  • Imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument.
  • Associationer i form av tankar, känslor och inre bilder som uppkommer genom
  • Gestaltning av sånger och berättelser med ljud, rytmer och rörelser, musikupplevelser.

Svenska

  • Skönlitteratur för barn från olika tider och skilda delar av världen. Sånger, muntligt berättande, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och my­ter. Texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
  • Några skönlitterärt betydelsefulla barnboksförfattare och illustratörer.