Vad kommer eleverna möta:
”Dansa en bok” – ca 30-45 min
Vad:
Bok: Valfri BILDERBOK. Med fördel en bok som eleverna redan läst/ska läsa/läser eller på andra sätt vill arbeta med. Viktigt att det finns bilder i boken som vi kan hämta inspiration från tillsammans med eleverna.
Tips: Har ni inget bokförslag så kan vi använda ”Gränsen”, som är skriven av Maria Nilsson Thore.
I detta moment tågar först in gemensamt med pedagogen i en ”följa john”. Därefter samlas vi i en ring på golvet och den valda berättelsen läsas upp (i etapper) av kulturskolans pedagog. Efter högläsningsdelarna sker diskussioner med eleverna om hur vi kroppsligt/fysiskt/röstligt kan gestalta berättelsens innehåll tillsammans. Därefter gestaltar vi detta med bakgrundsmusik mellan 2-10 min/gestaltning. Gestaltningarna kan innehålla känslor hos huvudpersonen, miljöer, händelser och relationer i sagan. Detta gör vi för att levandegöra berättelsen, stärka begreppskunskapen samt ge eleverna möjlighet att uttrycka sig på ett kreativt sätt.
Ni kan läsa mer om ”dansa en bok” här: https://www.dansaenbok.se/
Meddela om det finns särskilda behov i klassen så kan vi tillsammans diskutera ett passande upplägg för just din grupp.
Hur många?
10-15 elever + klasslärare är att rekommendera.
Var:
Ni kan välja att besöka Kulturfabriken eller att musikalpedagogen kommer till er.
Om ni väljer att åka till Kulturfabriken så står ni för eventuella resekostnader.
Vid besök i skolan så behövs ett rum med golvet fritt (bänkar kan ställas vid sidan), en ljudanläggning samt eventuellt en projektor som kan kopplas till dator/ipad/telefon eller liknande.
Information om bokning:
Bokningsbara tillfällen: Måndag och Fredag: 9.00-14.00 – Boka snarast!
Bokning sker via formuläret som du hittar ---> här!
Anpassad grundskola
Samma metod kan användas, gestaltningarna utgår ifrån elevernas förutsättningar.
Att arbeta vidare med i skolan
Läsa berättelsen igen samt diskussioner/samtal/pyssel/måla/skriva eller upprepa/bygg på gestaltningarna som vi utförde.
Koppling till styrdokument (urval):
Centralt innehåll:
Musik
- Imitation och improvisation med röst, rörelse och instrument.
- Associationer i form av tankar, känslor och inre bilder som uppkommer genom
- Gestaltning av sånger och berättelser med ljud, rytmer och rörelser, musikupplevelser.
Svenska
- Skönlitteratur för barn från olika tider och skilda delar av världen. Sånger, muntligt berättande, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
- Några skönlitterärt betydelsefulla barnboksförfattare och illustratörer.